تبیین جامعه شناختی میزان سرمایه اجتماعی معلمان متوسطه شهر خرم آباد
کد مقاله : 1514-TELCONF
نویسندگان
عارف شاکرمی *
مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این مقاله به منظور بررسی رابطه بین مؤلفه های اعتماد، مشارکت و هنجار اجتماعی بر سرمایه اجتماعی معلمان می باشد. در این راستا به تدوین چارچوب نظری با الهام از آراء صاحب نظران چون کلمن که بر نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه انسانی تأکید دارد، بوردیو که بر شکل های سرمایه تأکید دارد، پاتنام که بر مشارکت و اعتماد متقابل تأکید دارد، فوکویاما بر هنجارهای غیررسمی تأکید دارد، آنتونی گیدنز که بر اعتماد تأکید دارد مبادرت ورزید. داده های این پژوهش بوسیله پرسشنامه از 310 نفر معلمان متوسطه با روش پیمایش جمع آوری گردید و برای تحلیل داده ها و مدل تحصیلی ارائه شده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و جهت بررسی تأثیرات متغیرها بر متغیر اصلیسرمایه اجتماعی از تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل روابط بین متغیرها نشان می دهد که اعتماد، هنجار و مشارکت اجتماعی بر سرمایه اجتماعی معلمان تأثیر دارد. و متغیرهای اصلی با سرمایه اجتماعی رابطه معناداری دارند و با توجه و تحلیل رگرسیون این متغیرها می توانند 53 درصد واریانس سرمایه اجتماعی را تبیین نمایند.
کلیدواژه ها
اعتماد، مشارکت، هنجار، سرمایه اجتماعی معلمان، سرمایه انسانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر