کاربرد نظریه یادگیری برونر در آموزش مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1523-TELCONF
نویسندگان
حسین عباسی *1، مژگان عباسی کریم آبادی2
1گروه آموزشی علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ،تهران
2آموزگار دوره ابتدایی
چکیده مقاله
هدف این مقاله کاربرد نظریه برونر در آموزش مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی می باشد. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که اطلاعات آن از طریق مطالعه نظام‌مند کتب، مقالات و سایر منابع موجود در پایگاههای داخلی و خارجی جمع‌آوری شده است. لذا ابتدا کلیاتی درباره مطالعات اجتماعی بحث شد. این درس یکی از دروس اصلی در تمام کشورهای دنیا بخصوص در ایران بوده که یکی از یازده حوزه برنامه درسی ملی است و باید در مدارس تدریس شود البته به شیوه مشارکتی و دانش آموز محور، تا یادگیری اتفاق بیفتد. بنابراین نظریه برونر در این پژوهش انتخاب گردید که یکی از نظریه‌های اکتشافی می‌باشد در این نظریه مراحل مختلف، یادگیری لامسه‌ای، بصری و نمادین وجود دارد که دانش‌آموزان با توجه به ماهیت هر مرحله به فعالیت می‌پردازند. فصل اول کتاب مطالعات پایه سوم انتخاب گردید که دارای 3 درس درباره چگونگی رشد و نمو کودکان از تولد تا مدرسه می‌باشد. برای هر یک از دروس، مراحل 3 گانه برونر تشریح شد، یافته‌های این پژوهش نشان داد که دروس مختلف را می‌توان از طریق نظریه برونر تدریس کرد تا دانش‌آموزان درگیر فعالیت شوند.
کلیدواژه ها
برنامه درسی مطالعات اجتماعی، آموزش مطالعات اجتماعی، نظریه یادگیری برونر، دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر