بررسی نقش سواد تربیتی معلمان ابتدایی بر مدیریت کلاس |
کد مقاله : 1524-TELCONF |
نویسندگان |
کلثوم غلامی اندراتی * عضو هییت علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف: از پژوهش حاضر بررسی نقش سواد تربیتی معلمان ابتدایی بر مدیریت کلاس بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره دوم ابتدایی شهر گرگان در استان گلستان بود. با استفاده از جدول مورگان به تعداد 384 نفر از افراد جامعه به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. شامل دو پرسشنامه محققساخته با 20 گویه در زمینه مدیریت کلاس و 25 گویه در زمینه سواد تربیتی معلمان میباشد. یافتهها: پژوهش نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین سواد تربیتی معلمان ابتدایی و مدیریت کلاس وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد 58 درصد از تغییرات مدیریت کلاس بهوسیله سواد تربیتی قابل تبیین است و همچنین نگرش تربیتی حدود 56 درصد از تغییرات متغیر مدیریت کلاس و روش تربیتی 51 درصد از تغییرات متغیر مدیریت کلاس را تبیین میکنند. بر این مبنا با توجه به اهمیت و ضرورت ارتقای سواد تربیتی معلمان، لزوم بازنگری در سیاستها و برنامهریزیهای درسی مبتنی بر توسعه افزایش سواد تربیتی معلمان با هدف بهبود مدیریت کلاس بیشتر از گذشته نمایان میشود. |
کلیدواژه ها |
سواد تربیتی، مدیریت کلاس، معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |