آثار تربیتی حوزۀ شنیداری بر پذیرش حق از منظر علامه طباطبایی مبتنی بر قرآن کریم |
کد مقاله : 1531-TELCONF |
نویسندگان |
صمد رحمانی1، حامد فتحعلیانی *2، سید حمید حسینی3 1دانشجو دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان 2هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر 3هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان |
چکیده مقاله |
تحلیل دریافتهای شنیداری انسان در حقّ پذیری، هدفش این است که اهمیت حوزۀ معرفتی شنیداری را با ابتنای بر قرآن و دیدگاه تفسیر المیزان بررسی نموده تا عوامل تمهیدگر و بازدارنده در حق پذیری از منظر قرآن و آراء مستدل تفسیر المیزان، مشخص شوند تا با استفاده از رهنمودهای قرآنی و تفسیری؛ دست یافتن به هدف خلقت، تسهیل گردد. چه آنکه سعادت زندگی فردی و اجتماعی افراد یک جامعه از طریق دریافتهای معرفتی او و به وسیلۀ درون دادهای حوزههای معرفتی انجام خواهد شد؛ بنابراین مقاله حاضر با تحلیل واژههای حقّ و حقّ پذیری و بررسی عوامل تمهیدی حق پذیری و مسببهای حقّ گریزی از دیدگاه تفسیر المیزان، با ابتنای بر قرآن با روش پژوهشی کیفی- اسنادی به تحلیل عمیق مؤلفههای اصلی پرسش پرداخته و پاسخی مستدل فراهم ساخته. دستاوردهای این پژوهش عبارتند از: تعریف حق و حق پذیری از دیدگاه تفسیر المیزان با ابتنای بر قرآن، رهنمودهای قرآن برای مصونیت دریافتهای شنیداری در پذیرش حق، بررسی مسببهای حق پذیری و حق گریزی از منظر تفسیر المیزان در راستای آیات قرآن و تأثیر عملکرد حوزههای شنیداری در شناخت حق را بررسی کرده است. برای این منظور، 31 سوره با حجم 47 آیه که به موضوع مقاله مربوط بودند، بررسی شدهاند. |
کلیدواژه ها |
قرآن، دریافتهای شنیداری، حقّپذیری، تفسیرالمیزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |