آثار تربیتی حوزۀ شنیداری بر پذیرش حق از منظر علامه طباطبایی مبتنی بر قرآن کریم
کد مقاله : 1531-TELCONF
نویسندگان
صمد رحمانی1، حامد فتحعلیانی *2، سید حمید حسینی3
1دانشجو دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
3هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
چکیده مقاله
تحلیل دریافت‌های شنیداری انسان در حقّ پذیری، هدفش این است که اهمیت حوزۀ معرفتی شنیداری را با ابتنای بر قرآن و دیدگاه تفسیر المیزان بررسی نموده تا عوامل تمهیدگر و بازدارنده در حق پذیری از منظر قرآن و آراء مستدل تفسیر المیزان، مشخص شوند تا با استفاده از رهنمودهای قرآنی و تفسیری؛ دست یافتن به هدف خلقت، تسهیل گردد. چه آن‌که سعادت زندگی فردی و اجتماعی افراد یک جامعه از طریق دریافت‌های معرفتی او و به وسیلۀ درون دادهای حوزه‌های معرفتی انجام خواهد ‌شد؛ بنابراین مقاله حاضر با تحلیل واژه‌های حقّ و حقّ پذیری و بررسی عوامل تمهیدی حق پذیری و مسبب‌های حقّ گریزی از دیدگاه تفسیر المیزان، با ابتنای بر قرآن با روش پژوهشی کیفی- اسنادی به تحلیل عمیق مؤلفه‌های اصلی پرسش پرداخته و پاسخی مستدل فراهم ساخته. دستاوردهای این پژوهش عبارتند از: تعریف حق و حق پذیری از دیدگاه تفسیر المیزان با ابتنای بر قرآن، رهنمودهای قرآن برای مصونیت دریافت‌های شنیداری در پذیرش حق، بررسی مسبب‌های حق پذیری و حق گریزی از منظر تفسیر المیزان در راستای آیات قرآن و تأثیر عملکرد حوزه‌های شنیداری در شناخت حق را بررسی کرده است. برای این منظور، 31 سوره با حجم 47 آیه که به موضوع مقاله مربوط بودند، بررسی شده‌اند.
کلیدواژه ها
قرآن، دریافت‌های شنیداری، حقّ‌پذیری، تفسیرالمیزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر